HOME
 
Korzystanie z pełnej funkcjonalności portalu wymaga [zalogowania]

Kunzang Dzialła Dupa

Fragment Per Kvaerne, The Bon Religion Of Tibet. The Iconography of a Living Tradition, London (Serinida) 1995

Kunzang Dzialła Dupa (kun bzang rgyal ba 'dus pa), "Wszech-Dobro, Zgromadzenie Zwycięzców", siedzi w pozycji medytacji, ukoronowany i ozdobiony klejnotami. Rzadziej jego nagie ciało jest białe i bez ozdób. Ma on pięć twarzy i dziesięć rąk.
Poniższa inwokacja ułożona przez wielkiego uczonego Szeraba Dzialtsena (1356-1415), dostarcza opisu tego bóstwa, jego atrybutów i otoczenia:

Kuntu Zangpo Dzialła Dupa -
Jego ciało błyszczy niczym ognisty kryształ.
Spośród jego pięciu twarzy, twarz w środku jest biała,
Twarz z prawej jest żółta, twarz z lewej jest zielona;
Twarz na koronie jego głowy jest czerwona;
Twarz z jego najwyższego węzła jest głęboko niebieska.
Spośród jego dziesięciu rąk, pierwsza para jest połączona na piersi
W geście mentalnej równowagi;
Na jego prawej i lewej dłoni znajdują się dyski słońca i księżyca,
Na których znajdują się sylaby A i MA,
Symbole Zręcznych Środków i Mądrości.
Z prawej, kolejne trzy ręce trzymają, z góry na dół
Królewską chorągiew, swastykę i koło;
Z lewej, trzy ręce trzymają
Łuk i strzałę, pętlę i hak.
Ostatnia para dotykając ziemi wykonuje gest oświecenia.
Jego cztery nogi spoczywają w skrzyżowanej pozycji.
Jest przystrojony trzynastoma ozdobami łagodnego bóstwa -
W ten sposób powinno się wizualizować.

Znowu, emanując na lewo i prawo,
Z promieni światła z piersi głównego bóstwa -
Z prawej, Kochająca Pani Współczucia, lśniąca bladożółta,
Z lewej, Bogini Nieba, lśniąca bladozielona.
Mają jedną twarz, dwie ręce,
I każda trzyma błyszczące lustro.

Znowu, emanując z promieni światła z serca głównego bóstwa,
Tak, co do kształtu zewnętrznego kręgu,
(Sześciu Poskramiających Szenów):
Jeszen Tsugphu, koloru białego;
Czedzial Barti, koloru niebieskiego;
Sangła Dupa, koloru głęboko niebieskiego;
Tisang Rangszi, koloru zielonego;
Muczo Demdrug, koloru białego;
Sangła Ngangring, koloru niebiesko-czerwonego.
Wszyscy mają jedną twarz, dwie ręce,
I każdy trzyma hak współczucia.

Powinno się również wizualizować bóstwo otoczone przez
Błogosławionych Dziesięciu Kierunków,
Duchowych Bohaterów Dziesięciu Okresów,
Oraz orszak Strażników, którzy strzegą Doktryny.

Na wschodzie znajduje się Królowa Wiosny, żółta, trzymająca łańcuch;
Na północy, Królowa Lata, niebieska, trzymająca szang (płaski dzwonek);
Na zachodzie, Królowa Jesieni, czerwona, trzymająca pętlę;
Na południu, Królowa Zimy, biała, trzymająca hak.

 

Tłumaczenie: Jungdrung Dondrub


Share: Facebook Google Twitter
Shortlink: http://boninfo.org/link/352143 sLink