HOME
 
Korzystanie z pełnej funkcjonalności portalu wymaga [zalogowania]

Czterej Transcendentni Władcy

Fragment Per Kvaerne, The Bon Religion Of Tibet, London (Serinida) 1995

Główne łagodne bóstwa są grupą czwórki znaną jako Czterej Transcendentni Władcy, Derszeg Tsoszi (bder gshegs gtso bzhi). Duchowna czwórka jest prowadzona przez boginię, "Matkę", Jum (yum), poprzedzającą trzy męskie bóstwa, znane jako "Bóg", Lha (lha), "Stwórca", Sipa (srid pa) i "Nauczyciel", Tonpa (ston pa).
W każdej kolejnej światowej epoce - kiedy człowiek żył, względnie, 100 000 lat, 80 000 lat, 60 000 lat i tak dalej do lat dziesięciu - ostatni trzej manifestowali się pod różnymi imionami. W obecnej światowej epoce, gdy człowiek żyje do 100 lat, są nimi Szenlha Okar (gshen lha 'od dkar), Bóg; Sangpo Bumtri (sangs po 'bum khri), Stwórca; i Szenrab Miło (gshen rab mi bo), Nauczyciel. Matką jest Satrig Ersang (sa trig er sangs).
Ważnym źródłem - interesujące nie najmniejszym pod względem swego oczywistego wieku - dla ikonografii Czterech Transcendentnych Władców, jest rękopis, przechowywany w Berlinie, Zermig (gzer mig), wersja średniej długości w dwóch tomach biografii Szenraba. Rękopis ten zawiera nie mniej niż 65 miniatur, przedstawiających Czterech Transcendentnych Władców jak i członków rodziny i otoczenia Szenraba, narracyjne sceny i w końcu portrety świeckich opiekunów, którzy zlecili sporządzenie rękopisu. Oddaje on zupełnie archaiczną impresję i może być spokojnie datowany na czternasty lub piętnasty wiek.
Dla każdego członka Czterech Transcendentnych Władców, Zermig inwokuje pięć różnych postaci manifestujących pięć właściwości ciała, mowy, umysłu, doskonałości i mocy, każda manifestacja nosi indywidualne imię i jest wyróżniona różnymi kolorami. Większość tych manifestacji jest sportretowana wśród miniatur berlińskiego rękopisu.
Te cztery bóstwa są często portretowane na zestawach czterech thanek.


Tłumaczenie: Jungdrung Dondrub


Share: Facebook Google Twitter
Shortlink: http://boninfo.org/link/351739 sLink