Nauki udzielone w roku 2006 we Francji, w Shenten Dargye Ling, Blou
Przekład fragmentu: Jarosław Kotas
Następnie przywołał swoich uczniów Malo i Yulo i rzekł:
Malo i Yulo, a także Pangla Nangshen, Trogyal Chishe oraz wszyscy Yungdrung Sempa ! Wy wszyscy musicie wziąć udział w zebraniu potrzebnych materiałów, ty natomiast Khorlo Osel z kasty Rajaputrów oraz twoi asystenci i wszyscy poddani w twoim królestwie, będziecie dobroczyńcami, Jindag.
Tak powiedział do wszystkich obecnych.
To król Khorlo Osel i wszyscy ludzie z jego królestwa zwanego Gewachen, Najszczęśliwszego Królestwa, przy pomocy Bodhisattwów mają zgromadzić wszystkie niezbędne materiały.
Nastepnie Budda Tonpa Shenrab nakazał wyemanowanemu przez siebie architektowi Dzoggya Garma Lisho rozpoczęcie wielu widzialnych religijnych aktywności potrzebnych do wybudowania stupy.
Garma Lisho wybrał miejsce na budowę stupy, którego średnica wynosiła 400 dompa (ramion).
Po pierwsze, jako fundament, wybudowano pięć stopni stupy reprezentujących pięć elementów.
Na nich postawiono kwadratową budowlę o czterech drzwiach co stanowiło główną budowlę.
Następnie została ona udekorowana wieloma węzłami nieskończoności.
Główna budowla miała średnicę 20 ramion, po 5 po każdej stronie. Wewnątrz znajdowały się cztery filary ze złota i osiem turkusowych belek. Zwieńczenia filarów udekorowano wizerunkami słońca, księżyca i lotosu. Mniejsze belki pomiędzy nimi pomalowano na wiele kolorów, a także w kolorach tęczy, w kształtach kolistych. Zewnętrzne okapy (Yage) udekorowano wizerunkami klejnotów, chmur i wielu innych rzeczy. Poniżej tych drewnianych ornamentów zawieszono błyskotki w formie gwiazd. Wszystko udekorowano kolorowymi tkaninami zwisającymi w dół i zaplecionymi na szczycie.
Istnieje 120 rodzajów stupy, ale ta oznacza świątynię.
Ponad tą główną światynią, na dachu, znalazło się kolejnych pięć stopni, z których każdy był w innym kolorze – biały, zielony, czerwony, niebieski i żółty w kolejności od dołu do góry. Tych pięć stopni udekorowano w stylu elementów, odpowiednio – przestrzeni, powietrza, ognia, wody i ziemi.
Ponad tym, na żółtym stopniu zwanym Peden, umieszczono białą Bumpę udekorowaną świetlistymi ozdobami.
Wyżej jeszcze znalazł się kolejny kwadratowy element zwany Gulcho z umieszczonymi na nim trzynastoma stopniami lub kołami Khorlo Chesum chronionymi od deszczu i słońca parasolem.
Wszystko zostało wymierzone dokładnie i szczegółowo i to w stopniu takim, jakiego dziś nie jesteśmy w stanie odtworzyć.
Następnie, na samym szczycie umieszczono Tog z dwoma rogami Garudy po obydwu stronach lewej i prawej i Tsadri, mieczem w środku, zapobiegającym siadaniu ptaków na wierzchołku stupy. Dodatkowo część szczytowa udekorowana została tkaninami.
Czworo drzwi w podstawie pomalowano kolorem białym od strony wschodniej, zielonym od północnej, czerwonym od zachodniej i niebieskim od południowej. Do sporządzenia drzwi posłużył koral i udekorowane zostały wszystkie ich elementy, tzn. ramy, nadproże, wycieraczki, a także wnętrze. Wszystko to było bardzo drogocenne ! Powstał przepiękny pałac, w środku którego panowały szczęśliwość, piękno, cudowność, wzniosłość i bezpieczeństwo. Wokół całej budowli, na zewnątrz umieszczono platformę do ofiarowań.
Na zewnątzr każdej pary drzwi umieszczono małe światynie Strażników dla królów czterech kierunków Gyalchen Zhi. Tak powstał wielki pałac Shenów przynoszący wielką zasługę.
Każdy podążający ścieżką cnoty i zasługi, Dewowie, Nagowie i ludzie, wszyscy byli szczęśliwi spoglądając na budowlę. Wszyscy trudzili się nad nią dzień i noc i zakończenie całego dzieła zabrało zaledwie piętnaście dni.
Trzy rzeczy których należy przestrzegać:
1. Umieścić Zangjug w każdej nowo ukończonej stupie, posążku, czy świątyni,
2. Wykonać modlitwy,
3. Konsekrować obiekt.
Te trzy sprawy są niezwykle istotne i jeśli nie zostaną te czynności wykonane, nie mamy do czynienia z obiektem świętym lecz jedynie ze zwykłym.
Po zakończeniu prac, Budda otworzył tekst tantry Namdak. Taki jest tytuł tego tekstu. Otworzył również inny tekst nazywany Mandala Mutra Lha i zgodnie z nim ofiarował i konsekrował świątynię. Została ona nazwana Yungdrung Koleg Chorten, czyli Doskonale Zbudowana Niezniszczalna Swastyka Będąca Wsparciem Dla Ofiarowań. Taką nazwę nosi opisany tu styl stupy. Jest ona wsparciem dla pokłonów i wykonywania okrążeń oraz owocem Genyen Thegpa. Nie jest ona w szczególności częścią Genyen Thegpa, ale ogólnie rzecz ujmując, kiedykolwiek Budda udaje się do jakiegoś nowego kraju w celu nauczania i wykonywania modlitw, pokazuje ona w jaki sposób nauki mają być utrzymywane i zapamiętywane. To jedna rzecz.
Zaczęli się więc uczyć o tym, jak utrzymać nauki w odpowiedni sposób i tak rozpoczęła się nauka Ge, czyli dyscypliny.