Wydarzenie
country
Wyjątkowe i rzadko udzielane nauki Buddy Medycyny(Sangye Menlha), pochodzące z tradycji bon buddyzmu tybetańskiego.
2016-11-12 10:00 - 2016-11-13 17:00

Nauki Buddy Medycyny

Kurs
Person Geshe Nyima Woser Choekhortshang Rinpoche sp
Person

Promotor Związek Garuda org
Place   Poland, Wrocław, ul. Różyckiego 1
contact  , ,
info  http://www.ligmincha.pl/pl/start/...
Związek Ligmincza w Polsce z radością zaprasza na wyjątkowe i rzadko udzielane nauki Buddy Medycyny (Sangye Menlha), pochodzące z tradycji bon buddyzmu tybetańskiego. Udzieli ich Nyima Öser Choekhortshang Rinpocze, mistrz linii przekazu tej tradycji, absolwent szkoły dialektycznej klasztoru Menri oraz opat klasztoru Namgyal w Dolpo w Nepalu. Będzie to już jego trzecia z rzędu wizyta we Wrocławiu.
 
Informacje praktyczne:
 
Data: 12 - 13.11.2016
 
Miejsce: Biała Sowa, Centrum jogi i samorealizacji, ul. Różyckiego 1, Wrocław
 
Godziny zajęć:
 
sobota    10:00 - 13:00 - 1 sesja; 13:00 - 15:00 przerwa obiadowa; 15:00 - 18:00 - 2 sesja
niedziela   9:00 - 12:00 - 3 sesja; 12:00 - 14:00 przerwa obiadowa; 14:00 - 17:00 - 4 sesja
 
 
Krótkie wprowadzenie do nauk Buddy Medycyny
 
Sangye Menlha jest jedną z manifestacji założyciela religii bon Tonpy Szenraba, który urodził się nie pośród ludzi na ziemi, lecz w czystej krainie zwanej Olmolungring, składającej się z 6 sfer. W samym jej centrum znajduje się Góra Dziewięciu Swastyk wraz z otaczającymi ją zagajnikami. Poza nimi rozciąga się 8 wysp wewnętrznych, a właściwie pałaców, i to właśnie w jednym z nich pod nazwą Barpo sogyad pojawił się w naszym uniwersum Tonpa Szenrab. Na sferę trzecią składa się 12 wysp zwanych wielkimi. Kolejna sfera to 12 pośrednich wielkich wysp, pośród których są dwa kraje i jedno jezioro. Piąta sfera to 16 wielkich wysp, uważanych za zewnętrzne. Na krajach zaś Olmolungring znajdują się wyspy najdalsze, które Shardza Rinpocze w swych historycznych dziełach określił jako 8 wielkich wysp okalających. To właśnie na jednej z nich, najdalej wysuniętej na północ, po raz pierwszy zamanifestował się Sangye Menlha. Nazywa się ona Yul Dhawa Ruteng.
 
Jednym z jej obszarów rządził książę Draczen Khorlo, który rozpowszechniał fałszywe nauki lamów muteg, co w konsekwencji doprowadziło jej mieszkańców do konieczności znoszenia licznych chorób i cierpień. Pragnący położyć temu kres królowie wyspy poprosili Tonpę Szenraba, aby przybył tam i im pomógł. Ów spełnił ich prośbę i po raz pierwszy w historii wygłosił nauki Buddy Medycyny, a gdy to czynił, jego ciało przybierało stopniowo niebieski kolor, który stał się charakterystyczny dla tej postaci. Jest on przedstawiany jako przyodziany w piękne ceremonialne szaty, zasiadający na lotosowym tronie i noszący na głowie lotosową koronę. Jego tron podtrzymywany jest przez dwa słonie, w prawej dłoni dzierży swastykowe dordże, czyli yungdrung czakszing, a ułożona w pozycji medytacyjnej lewa dłoń dzierży naczynie z leczniczymi nasionami arura. Jego nogi są skrzyżowane w pozycji wadźry, a twarz zwrócona ku zachodowi.
 
Nauki Buddy Medycyny utrzymane zostały w nieprzerwanym przekazie, który dotarł do pierwszego opata klasztoru Menri Nyame Szeraba Gyaltsena, dlatego też klasztor ten odpowiada za nie aż do czasów nam współczesnych. Świadczy też o tym jego nazwa, gdyż Menri oznacza górę medycyny. Medyczna wiedza w tradycji bonpów zawarta jest w pierwszej ścieżce bon zatytułowanej Czaszen Thegpa, ale pierwszym dzierżycielem tego akurat cyklu, jak wskazuje na to tekst sutry Naszyjnik dobrego losu, został drugi z synów Tonpy Szenraba o imieniu Czabu Trisze. Oto jej fragment:
 
Książę Czabu Trisze był drugim z synów Szenraba Miłocze, który wedle tego, co przekazał nam Trimon Gyal, narodził się z matki o imieniu Hoza Gyalme. Od swego ojca otrzymał on wszystkie medyczne nauki i stał się wielce uczony. W jego sercu rozkwitły medyczne tantry, zawierające 21 000 metod terapii. Stał się jednością z la (duszą) Buddy Medycyny.
 
Jemu właśnie zawdzięczamy rozpowszechnienie wielu tekstów medycznych tradycji bon, które zostały następnie podzielone na 5 tekstów rdzennych oraz 8 dodatkowych, a także 9 części serii wielkiej sutry w 21 000 rozdziałach. Pomagało mu w tym dziele ośmiu wielkich mędrców.
 
Tyle bardzo starożytna tradycja, natomiast współcześnie w kanonie nauk bon zachowany jest jeden obszerny tekst medyczny, który należy do kategorii term, czyli skarbów. Odkryty on został w XI w. przez Mutsę Sipa Gyalpo w tybetańskiej prowincji Tsang i nosi tytuł Dud tsi łang dzod łum zhi - czyli Cztery zbiory skarbnicy nektaru. Składa się on z 4 części:
 
1. Niebieski zbiór nauk podstawowych;
2. Biały zbiór leczniczy i medyczny; 
3. Różnobarwny zbiór diagnozy i metod terapii;
4. Czarny zbiór chorób i lekarstw.
 
Współczesną klasyfikację tych nauk zawdzięczamy kompilacji dokonanej przez lamę Nyimę Tenzina (1813 - 1875).
 
Opracował - Jarosław Kotas


Place   Poland, Wrocław, ul. Różyckiego 1
.


HOME > PL > Wydarzenia > Wydarzenie >
Share: Facebook Google Twitter
@Shortlink: http://boninfo.org/event/331828