Fragment Tenzin Wangyal Rinpocze, Tybetańska joga snu i śnienia, Poznań (Rebis) 1999
Joga śnienia rozwija zdolność, którą wszyscy posiadamy, zdolność do pozostawania świadomym w czasie snu. Świadomy sen oznacza w tym kontekście sen, podczas którego śniący jest świadomy tego, że śni. Wielu ludzi, może nawet większość, ma za sobą przynajmniej jedno doświadczenie świadomego snu. Mógł to być na przykład koszmar - stwierdziliśmy, że śnimy i obudziliśmy się, aby od niego uciec, mogło to też być jakieś inne niezwykłe doświadczenie. Niektórzy ludzie często miewają świadome sny, całkiem niezamierzenie. W miarę jak praktykujący coraz bardziej włącza do codziennego życia praktyki podstawowe i główne praktyki jogi śnienia, świadome sny zaczynają się pojawiać coraz częściej. Nie są one celem praktyki samym w sobie, ale ważnym etapem rozwoju na ścieżce jogi śnienia.
Istnieje wiele różnych poziomów świadomego śnienia. Na wstępnym etapie śniący może zdawać sobie sprawę, że jest we śnie, ale będzie miał słabą przejrzystość umysłu i żadnej mocy, aby jakoś wpłynąć na pojawiające się we śnie sytuacje. Będzie odnajdywał świadomość, a potem ją tracił, a logika snu weźmie górę nad jego świadomą intencją, aby utrzymać przytomność umysłu. Na drugim skrajnym końcu jest poziom, gdzie świadome sny są niezwykle żywe, pozornie nawet "bardziej rzeczywiste" niż codzienne życie. W miarę jak doświadczenie w praktyce staje się coraz większe, praktykujący rozwija większą swobodę we śnie i przekracza ograniczenia umysłu, aż wreszcie może we śnie robić dosłownie wszystko, co przyjdzie mu do głowy.
Tłumaczenie: Joanna Grabiak